Framework para incorporação da biomimética e propriedades da visão do produto como estratégia de inovação
Data
2017-11-15
Autores
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Editor
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP
Universidade de São Paulo
Escola de Engenharia de São Carlos
Universidade de São Paulo
Escola de Engenharia de São Carlos
Resumo
Descrição
Além do objetivo de disponibilizar uma ferramenta adequada para a construção de tecnologias e produtos inovadores esse trabalho também apresenta um caráter pioneiro e prático da transposição de conhecimentos da área da biomimética1 aplicados às diversas áreas, tais como: engenharia, arquitetura, design, ciências, biologia, medicina entre outras. Nesse trabalho é proposto um framework referencial utilizando a biomimética para a construção da visão do produto e que compreende as seguintes características: um procedimento com a descrição dos passos para o uso da biomimética, um conjunto de ferramentas como formulários e templates para apoiadores do procedimento, a disponibilização um checklist de aderência das propriedades da visão do produto e a descrição de um caso real no qual todo o processo foi utilizado. Um dos fatores determinantes para o sucesso da utilização dessa ferramenta no desenvolvimento de novas soluções é a necessidade da participação de um grupo multidisciplinar, como interfaces complementares para a estruturação deste processo inovador. Através da condução de uma pesquisa-ação, a proposta do framework foi aplicada e aperfeiçoada à medida que os ciclos da pesquisa-ação foram conduzidos. Este trabalho de pesquisa ocorreu em uma empresa do setor de higiene pessoal, perfumaria e cosméticos e que atua no segmento da venda direta, onde foi possível constatar a viabilidade da utilização da biomimética e do framework proposto.
In addition to the goal of providing a suitable tool for building innovative products and technologies this work also presents a pioneering and practical character of the transposition of knowledge from the biomimetic2 area applied to diverse areas, such as engineering, architecture, design, science, biology , medicine, among others. This work proposes a reference framework using biomimetics for building the product vision and comprising the following characteristics: a procedure describing the steps for using biomimetics, a set of tools such as forms and templates in order to support the procedure, making available a checklist of adherence of the product vision properties and a description of a real case in which the whole process was used. One of the decisive factors for the successful use of this tool in developing new solutions is the necessity of the participation of a multidisciplinary team, as complementary interfaces to structure this innovative process. Through the implementation of an action research, the proposed framework was implemented and enhanced as the cycles of action research were conducted. This research occurred in a company in the personal care perfumery and cosmetics industry and which operates in the segment of direct sales, where it was established the feasibility of using biomimetics and the proposed framework.
In addition to the goal of providing a suitable tool for building innovative products and technologies this work also presents a pioneering and practical character of the transposition of knowledge from the biomimetic2 area applied to diverse areas, such as engineering, architecture, design, science, biology , medicine, among others. This work proposes a reference framework using biomimetics for building the product vision and comprising the following characteristics: a procedure describing the steps for using biomimetics, a set of tools such as forms and templates in order to support the procedure, making available a checklist of adherence of the product vision properties and a description of a real case in which the whole process was used. One of the decisive factors for the successful use of this tool in developing new solutions is the necessity of the participation of a multidisciplinary team, as complementary interfaces to structure this innovative process. Through the implementation of an action research, the proposed framework was implemented and enhanced as the cycles of action research were conducted. This research occurred in a company in the personal care perfumery and cosmetics industry and which operates in the segment of direct sales, where it was established the feasibility of using biomimetics and the proposed framework.
Palavras-chave
Framework, Tecnologias, Produtos, Visão do produto, Inovação, Biomimética, Innovation, Framework, Products, Technologies, Biomimetic, Product vision